2023-06-17 Muzeum Ziemi Puckiej

Sobota 17 czerwca 2023 godz. 10:00

Muzeum Ziemi Puckiej w Pucku

W sobotę 17 czerwca wybraliśmy się do Pucka. Zwiedziliśmy dwa obiekty (Szpitalik i Kamienicę) należące Muzeum Ziemi Puckiej im Floriana Ceynowy.
Naszym przewodnikiem była kierowniczka wydziału etnografii Joanna Grochowska. Asia przedstawiła nam historię ziemi puckiej, były fascynujące opowieści o łowcach fok, o kulturze wielbarskiej, o lokacji miasta, o jego mieszkańcach ze szczególnym uwzględnieniem rzemieślników, o ich zwyczajach, strojach i oczywiście o tabace. Osobna opowieść dotyczyła wydarzeń 10 lutego 1920 roku, czyli zaślubinom Polski z morzem.
Zostaliśmy obdarowani kilkoma ciekawy wydawnictwami. W pewnym stopniu udało nam się zrewanżować. Daniel Dempc przekazał muzeum swoją publikację “Straty wojenne wśród ludności powiatu puckiego w latach 1914-1919”, a Bogusław Szczygieł oprawione w ramę 4 wizerunki Matki Boskiej z Sianowa, Matemblewa, Swarzewa i Wejherowa.
Po zwiedzeniu muzeum udaliśmy się do fary czyli kościoła Świętych apostołów Piotra i Pawła a następnie obejrzeliśmy teren po dawnym zamku krzyżackim. W tym momencie zakończyliśmy tzw. oficjalną część wycieczki. Kilka osób się z nami pożegnało, a reszta “wycieczkowiczów” udała się do portu. Po spacerze Boguś i Janusz poszli szukać rodzinnych grobów na jednym z puckich cmentarzy a reszta udała się na kawę.
Z Pucka wyjechaliśmy około godziny 15:00. To były bardzo przyjemnie spędzone godziny. W czasie rozmów w kawiarni pojawiło się kilka ciekawych pomysłów i miejmy nadzieję, że nie zabraknie zapału aby je realizować.
Mamy nadzieję, że jesienią wrócimy do Pucka aby zrealizować z Muzeum wspólne przedsięwzięcie.

Dziękujemy, polecamy i zapraszamy do Muzeum Ziemi Puckiej.
Kolejne spotkanie Pomorskiego Towarzystwa Genealogicznego we wrześniu.

Makieta przedstawiająca scenę zaślubin Polski z morzem, 10 lutego 1920 roku.

Jak miło wrócić do szkolnych ławek.

Po zakończeniu zwiedzania kamienicy mieszczańskiej.

Na wzgórzu zamkowym

Prezenty

Pora wracać do domu.

Autorzy zdjęć Mariusz Momont i Janusz Groth.